Category Management in Agribusiness

Biedt heel veel kansen!

Binnen de agribusiness is category management nog een relatief onontgonnen gebied. En juist in deze sector liggen er nog heel veel kansen om vanuit 'categorieën' te gaan denken en doen! (*soms ook wel trademarketing genoemd). 

Category management in agribusiness vraagt om een eigen aanpak- passend bij de dynamiek van de sector. Want het zijn van (bijvoorbeeld) een versleverancier, een veevoerbedrijf of groothandelaar in agrarische onderdelen, is nogal wat anders dan het verkopen van een potje pindakaas! Al zijn er ook veel overeenkomsten.

Waarom starten met category management?

  • Het versterkt de concurrentie positie!
  • Een categorieplan gebaseerd op sterke klant & marktinzichten geeft richting aan de business. Het fungeert als groeikompas.
  • Het versterkt de samenwerking en afstemming tussen marketing, sales, inkoop, R&D en productielocaties.
  • Het verbreed de blik. Door middel van een sterke interne en externe analyse levert het inzicht in nieuwe en lange termijn groeikansen en bedreigingen.
  • Het versterkt de in- & verkoop positie aan de onderhandelingstafel.
  • Met category Management verzilver je de kennis en expertise van jouw business.
  • En nog veel meer…

Twijfel je nog? Misschien herken je wel een van deze uitdagingen en/of vraagstukken; 

Vanuit een sterke merk- & product focus, is er een heel breed portfolio ontstaan, waardoor er heel veel complexiteit is ontstaan en je tussen de bomen het bos niet meer zit (laat staan dat je klant nog begrijpt wat hij/ zij moet kiezen!)
Je hebt veel tijd en geld geïnvesteerd in mooie nieuwe concepten. Maar de klant ziet de waarde nog niet altijd. Hoe krijg je jouw verhaal wel goed over de bune?
De brug tussen R&D, marketing en sales is vaak nog erg groot. Er gaat veel tijd verloren in interne discussies en alignement.
Hoe maken we onszelf sterker aan de in- & verkoop tafel?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden waar category management bij gaat helpen.

Wat is category management?

Category management gaat over de kunst van het optimaal samenwerken tussen leveranciers en retailers/groothandels. Het gaat over het optimale beheer van productgroepen (categorieën) op basis van data en insights. Het doel is om de 'waarde' voor de klant (B2B en B2C), de retailer, de leverancier en de planeet te maximaliseren ('The triple+ win').

Het starten met categorie management is vaak de start van een veranderingsproces. Het perspectief verschuift van merk/product naar categorie denken, van intern naar meer extern… Durf jij deze uitdaging aan?

Hoe ik hierbij kan helpen?

Met mijn achtergrond bij Wageningen Universiteit en mijn klanten binnen de agribusiness sector help ik jouw bedrijf aan de juiste kennis, expertise en tools. 

De vorm kan variëren tot de opzet of aanscherping van het commerciele plan, introduceren van een nieuwe 'way of working', het organiseren van trainingen en workshops tot het inhoudelijk ontwikkelen van een categorievisie, categorieplan en/of een sterk commercieel verhaal.

Wil je meer weten wat category management voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.